Teze presentované při přednášce:
Všechny velké havárie způsobily povodně - most byl vždy obnoven do původní podoby
Most je národní kulturní památka, součást pražské památkové rezervace vedené na seznamu UNESCO
Konstrukční stav je staticky stabilizován, celková oprava je nutná
V letech 1965 – 1974 proběhla generální rekonstrukce mostu, která se záhy ukázala jako nedostatečná.
V 80. A 90. letech probíhaly průzkumné a projekční práce, které byly předmětem odborných diskusí.
První verze projektu z roku 1997 byla zamítnuta památkovou péčí i nezávislými odborníky.
Spor vyvolal velkou veřejnou diskusi.
Koncepce „maximalistické“ opravy mostovky (MHMP1995)
Oficiální projekt investora TSK chce převážnou část zdiva odstranit a nahradit novou konstrukcí)
Veřejný provoz při stavbě je vyloučen
Stavební povolení z r. 1997 nevyužito
Zahájení stavby plánováno na rok 2002
Odborné vyjádření SÚPP k projektu TSK (2002
Projekt je z hlediska památkové péče nepřijatelný
Specifikovány jsou závady a nedostatky
Zcela nepřípustné jsou odvodňovací průrazy kleneb, odtěžení historického zdiva
Přepracovat nutno hydroizolaci, odvodnění,ochranu proti povodním aj.
Nové řešení předložit ke schválení NPÚ
Na základě odborné oponentury bylo v letech 2002 – 2004 zajištěno:
provedení kopaných sond a vrtů
přesné zaměření mostu a fotodokumentace
dokumentace zajištění pilířů 8 a 9
monitoring mostu a geologický průzkum ( jako vzor byla použita dokumentace mostu v Řezně
Na základě průzkumů byly navrženy hlavní etapy opravy mostu
Stabilizace dvou mělce založených pilířů v řečišti
Celoplošné trvalé odvodnění a ochrana mostovky proti klimatickým účinkům
Průběžná údržba a oprava kamenného pláště mostu zdiva odbornou kamenickou firmou (vznik kamenické hutě)
Pozn: Podrobné informace o průběhu 2. Etapy (srpen 2007-říjen 2010): zabezpečení vnitřního zdiva mostu proti zatékání srážkové vody z mostovky) byly zveřejněny v časopisu Silniční obzor, ročník 2011
V Praze, leden 2012
Jiří Hájek