Městští inženýři v Karlových Varech na konferenci 7.11.2025 diskutovali aktuální téma udržitelné mobility ve městech
Více než 120 městských inženýrů se sešlo v pátek 7. listopadu v hotelu Thermal v Karlových Varech. Mezi přednášejícími jsou již tradičně hosté z Německa, kteří se přijeli podělit se svými zkušenostmi se zaváděním udržitelné mobility ve městech. Je cestou podpora sdílených individuálních dopravních prostředků nebo má smysl více investovat do veřejné dopravy? Opravdu potřebujeme zajistit, aby součástí každého mikrobytu byla parkovací místa pro dvě kola? Diskutovalo se také o dopravních modelech podporujících klimatickou neutralitu a zkušenostech z Postupimi, Drážďan či Havlíčkova Brodu. Pořadatelem konference je ČKAIT a ČSSI. Konferenci moderoval Ing. Adam Vokurka, Ph.D., předseda Autorizační rady ČKAIT.









„Skutečnost, že v letošním roce je konference pořádána již po dvacáté deváté, svědčí o tom, že téma městského inženýrství je stále velmi aktuální, a to u nás, na Slovensku, v německých spolkových zemích i jinde. Role městského inženýra, osoby technického, organizačního, ekonomického i ekologického zaměření, je v obcích a městech dosud podceňována. Plánování nejen technické a dopravní infrastruktury města s výhledem na jeho budoucí rozvoj často v obcích chybí,“ uvedl na úvod konference doc. Ing. František Kuda, CSc., předseda Vědecké rady konference a prezident ČSSI.
„Původní historická města vznikala často na obchodních stezkách. Tam kde bývala sídla, byly i cesty a kolem cest býval i pulsující život. Kvalitní a fungující komunikace, ulehčující transfer zboží a osob, byly i ve středověku žádoucí devizou vlastníků území. Tak je tomu prakticky dodnes. Proto jsme i my v Havlíčkově Brodě věnovali v posledních dvaceti letech velkou pozornost celkové revitalizaci historického jádra, a to včetně optimalizace dopravy a parkování. Smetanovo náměstí se nám opravdu povedlo, ostatně dostali jsme za to řadu ocenění,“ popsal Bc. Libor Honzárek, místostarosta Havlíčkova Brodu, předseda Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska, člen Představenstva ČKAIT.
„V současné době vzniká celá řada kapacitních projektů výstavby bytových domů, které budou významně ovlivněny požadavkem vybavení nejméně dvěma parkovacími místy pro jízdní kola na každou bytovou jednotku. Celkově připravovaná nová právní úprava například pro budovy o kapacitě 414 bytů bude požadovat 818 parkovacích míst pro jízdní kola s celkovou plochou 818 m². Podle dosavadní úpravy byla celková plocha kolárny 216 m², tedy o 602 m² méně,“ ve svém příspěvku upozornila Ing. Renata Zdařilová Ph.D., členka Představenstva ČKAIT, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.
„Městské plánování má bořit bariéry a ne je vytvářet. Každé město by mělo zohlednit především své potřeby a topografii a nepodléhat bez rozmyslu moderním trendům,“ uvedla Mgr. Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí.
Sborník téměř všech přednášek je ke stažení česky zde německy zde.
Obsahové závěry konference
Letošní konference si nekladla za cíl zodpovězení všech otázek budoucího vývoje mobility ve městech, ale snažila se zmapovat současný stav této problematiky, současné směřování na státní i lokální úrovni, a na jednotlivých příkladech ukázat příklady jejich fungování v kontextu sídelní struktury. Přispěly k tomu jednotlivé příspěvky, tematicky zaměřené od obecného ke konkrétnímu:
- Právní předpisy
- Dopady evropské legislativy do povolování staveb dopravní infrastruktury
- Udržitelná mobilita a energetická infrastruktura: trendy, právní předpisy a podpora inovací
- Udržitelná mobilita pohledem územního plánování aneb plánování a rozvoj měst z celostátní úrovně ČR
- Dopady udržitelné mobility na stavby dle právních předpisů ČR
2. Dopravní modely:
- Práca na diaľku v dopravných modeloch a možnosti integrácie dostupných údajov do strategických modelov – Principy udržitelné městské mobility
- Cílová stanice klimatická neutralita – dopravní modely jako rozcestníky budoucnosti
3. Konkrétní příklady:
- výzvy & příležitosti pro udržitelný rozvoj dopravy na příkladu města Postupim
- Řešení dopravy v centru Havlíčkovy Brodu: 20 let v procesu optimalizace dopravního uspořádání
- Zřícení drážďanského mostu Carolabrücke – dopady na dopravní síť a proces plánování nové stavby
- Vlak Maglev na úrovni +1 – Příležitost pro inovativní a ekologický městský prostor
- Město (s)potřeb versus pohyb na příkladu historického města Český Krumlov
4. Studentské práce
- Představení studentských posterů s tématikou Město a udržitelná doprava
Organizační zajištění konference
Pořadatelem konference byla Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků a Český svaz stavebních inženýrů ve spolupráci se zahraničními inženýrskými komorami a fakultami stavebními v Ostravě a Brně.
Konference je zařazena do systému celoživotního vzdělávání členů ČKAIT. O odborném obsahu konference Městské inženýrství rozhodla její vědecká rada složená ze zástupců inženýrských komor z ČR, Slovenska a některých německých spolkových zemí v lednu letošního roku. Konferenci lze považovat organizačně za úspěšnou (místo konání, účast – čestných hostů, přednášejících, odborné veřejnosti, studentů, tlumočení, moderování, dvojjazyčný sborník, atd.). Zcela se nenaplnila představa organizátorů o počtu účastníků konference z vedení měst a obcí ČR, pro které je tato konference především určena. Počítali jsme s větší účastí, právě této cílové skupiny.
Letošní konferenci organizačně zajišťovalo Středisko vzdělávání a informací (SVI) ČKAIT, konkrétně vedoucí SVI Ing. Dominika Mandíková a její spolupracovníci. Program letošního 29. ročníku přinesl také poznatky ze zahraničí, které mohou být příkladem nebo inspirací městům a obcím v naší republice. Velice si vážíme také záštit, které nad konferencí převzali:
- Ministerstvo pro místní rozvoj,
- Ministerstvo průmyslu a obchodu,
- Ministerstvo dopravy,
- Karlovarský kraj,
- Statutární město Karlovy Vary,
- Svaz měst a obcí ČR,
- Asociace krajů ČR,
- Ústav územního rozvoje.